کاربرد ناودانی
작성자 정보
- Susanna 작성
- 작성일
본문
کاربرد ناودانی آلیاژی در تیر حمال
تیرهای حمال در بعضی از پروژههای ساختمانی به عنوان حامل و حمایتکننده نماسازی و زیبایی ساختمان به کار میروند. اینجا است که کاربرد ناودانی در ساختمان سازی مشخص میشود. باید بدانید که امکان استفاده از ناودانی به عنوان تیر حمال در ساختمانهایی با قاب چوبی وجود دارد. در این حالت برای افزایش هرچه بیشتر مقاومت، تیرهای چوبی را درون قيمت ناودانی ساختمان قرار میدهند. با این کار ضمن افزایش مقاومت و استحکام سازه، امکان اتصال آسانتر اجزای مختلف به تیر نیز فراهم میشود.
( طول ناودانی (بر حسب متر) × وزن یک متر ناودانی بر اساس ابعاد از جدول اشتال= وزن ناودانی
مثال: قيمت ناودانی 12 متر × 2.86 کیلوگرم = 34.32 کیلوگرم )
۲. ناودانی مشبک
این نوع ناودانی از متریال گالوانیزه و به شکل سرد و گرم تولید میشود. از جمله کاربردهای ناودانی مشبک میتوان به استفاده در ساختمانهای فولادی و کاربرد تزئینی اشاره کرد.
انواع ناودانی بر اساس شکل سطح مقطع چگونه است و چه کاربردی دارد؟
همانطور که بالاتر توضیح دادیم، ناودانی مشبک در دو مدل (استاندارد) UPE و UPN ساخته میشود و حالا قصد داریم آن را بر اساس شکل سطح مقطع بیشتر معرفی کنیم. انواع مختلف ناودانی بر اساس شکل سطح مقطع در مدل مشبک یک تفاوت مهم با هم دارند: ناودانی شکل ظاهری بالها متفاوت است. بالهای UPE، صاف و موازی اما بالهای UPN، مخروطیشکل است.
ناودانی پرسی
نوع پرسی بر اساس استفاده از مواد اولیه انجام خواهد شد و کل پروسه پردازشی روی آن انجام میشود. به شکلی که در این فرایند تولید ناودانی در مرحله اول ورقها با ضخامتی که معمولاً از قبل مشخص میشود برش داده شده و پس از آن ورق به شکل ناودانی خم میشود و کیفیت آن در مرحله بعد باید به بخش کنترل کیفی برسد.
ناودانی تولید شده بر اساس استاندارد اروپایی DIN-1026
ناودانی دارای استاندارد DIN EN ISO 12944-3 که در برابر خوردگی نیز مقاوم است.
ناودانی با استاندارد فرانسه NF A 45-255
یکی از انواع ناودانی موجود در بازار ایران این ناودانی از نوع UNP است، این ناودانی از ضخامت و وزن قابل قبولی برخوردار است. در واقع میتوان گفت وزن این نوع ناودانیها، یکی از مشخصههای بارز آنها به شمار میآید. ناودانی اروپایی وارداتی در سایزهای بین 30 تا 400 میلیمتر به بازار عرضه میشود. در صورتی که این نوع ناودانی در داخل ایران در سایز بین 80 تا 180 میلیمتر تولید میشود. از این ناودانی در کاربردهایی که نیاز به ضخامت بالای ناودانی است استفاده میشود. ازاینرو در پروژههای بزرگ کاربرد دارد. برای شناخت بهتر این ناودانی بهتر است به تفاوتهای آن با ناودانی سبک توجه کنید.
در دستهبندی ناودانی بر اساس روش تولید، هم دو روش پرسی و فابریک کاربرد دارد که در این مقاله به طور مفصل هرکدام را توضیح خواهیم داد. دستهبندی آخر هم شامل کاربرد ناودانی میشود؛ ناودانی سبک که کمتر از استاندارد تعیینشده ساخته میشود و ناودانی سنگین که دقیقاً طبق استاندارد اندازهگیریشده تولید میشوند.
به صورت کلی میتوان گفت علاوه بر وزن، عمده تفاوت ناودانی سبک و سنگین در ابعاد محصول، استانداردهای رعایت شده برای تولید محصول، الگوی اشتال، کارخانه های تولید کننده، کاربرد محصول و قیمت آنها میباشد. با توجه به اهمیت شناخت تفاوت ناودانی سبک و سنگین در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.
تیرهای حمال در بعضی از پروژههای ساختمانی به عنوان حامل و حمایتکننده نماسازی و زیبایی ساختمان به کار میروند. اینجا است که کاربرد ناودانی در ساختمان سازی مشخص میشود. باید بدانید که امکان استفاده از ناودانی به عنوان تیر حمال در ساختمانهایی با قاب چوبی وجود دارد. در این حالت برای افزایش هرچه بیشتر مقاومت، تیرهای چوبی را درون قيمت ناودانی ساختمان قرار میدهند. با این کار ضمن افزایش مقاومت و استحکام سازه، امکان اتصال آسانتر اجزای مختلف به تیر نیز فراهم میشود.
( طول ناودانی (بر حسب متر) × وزن یک متر ناودانی بر اساس ابعاد از جدول اشتال= وزن ناودانی
مثال: قيمت ناودانی 12 متر × 2.86 کیلوگرم = 34.32 کیلوگرم )
۲. ناودانی مشبک
این نوع ناودانی از متریال گالوانیزه و به شکل سرد و گرم تولید میشود. از جمله کاربردهای ناودانی مشبک میتوان به استفاده در ساختمانهای فولادی و کاربرد تزئینی اشاره کرد.
انواع ناودانی بر اساس شکل سطح مقطع چگونه است و چه کاربردی دارد؟
همانطور که بالاتر توضیح دادیم، ناودانی مشبک در دو مدل (استاندارد) UPE و UPN ساخته میشود و حالا قصد داریم آن را بر اساس شکل سطح مقطع بیشتر معرفی کنیم. انواع مختلف ناودانی بر اساس شکل سطح مقطع در مدل مشبک یک تفاوت مهم با هم دارند: ناودانی شکل ظاهری بالها متفاوت است. بالهای UPE، صاف و موازی اما بالهای UPN، مخروطیشکل است.
ناودانی پرسی
نوع پرسی بر اساس استفاده از مواد اولیه انجام خواهد شد و کل پروسه پردازشی روی آن انجام میشود. به شکلی که در این فرایند تولید ناودانی در مرحله اول ورقها با ضخامتی که معمولاً از قبل مشخص میشود برش داده شده و پس از آن ورق به شکل ناودانی خم میشود و کیفیت آن در مرحله بعد باید به بخش کنترل کیفی برسد.
ناودانی تولید شده بر اساس استاندارد اروپایی DIN-1026
ناودانی دارای استاندارد DIN EN ISO 12944-3 که در برابر خوردگی نیز مقاوم است.
ناودانی با استاندارد فرانسه NF A 45-255
یکی از انواع ناودانی موجود در بازار ایران این ناودانی از نوع UNP است، این ناودانی از ضخامت و وزن قابل قبولی برخوردار است. در واقع میتوان گفت وزن این نوع ناودانیها، یکی از مشخصههای بارز آنها به شمار میآید. ناودانی اروپایی وارداتی در سایزهای بین 30 تا 400 میلیمتر به بازار عرضه میشود. در صورتی که این نوع ناودانی در داخل ایران در سایز بین 80 تا 180 میلیمتر تولید میشود. از این ناودانی در کاربردهایی که نیاز به ضخامت بالای ناودانی است استفاده میشود. ازاینرو در پروژههای بزرگ کاربرد دارد. برای شناخت بهتر این ناودانی بهتر است به تفاوتهای آن با ناودانی سبک توجه کنید.
در دستهبندی ناودانی بر اساس روش تولید، هم دو روش پرسی و فابریک کاربرد دارد که در این مقاله به طور مفصل هرکدام را توضیح خواهیم داد. دستهبندی آخر هم شامل کاربرد ناودانی میشود؛ ناودانی سبک که کمتر از استاندارد تعیینشده ساخته میشود و ناودانی سنگین که دقیقاً طبق استاندارد اندازهگیریشده تولید میشوند.
به صورت کلی میتوان گفت علاوه بر وزن، عمده تفاوت ناودانی سبک و سنگین در ابعاد محصول، استانداردهای رعایت شده برای تولید محصول، الگوی اشتال، کارخانه های تولید کننده، کاربرد محصول و قیمت آنها میباشد. با توجه به اهمیت شناخت تفاوت ناودانی سبک و سنگین در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.
관련자료
-
이전
-
다음
댓글 0
등록된 댓글이 없습니다.